Het CyclingColsConcept ...

 

De Vaartspel-training     

Langs Vaartlijn en Strandlijn

Ontwikkeld door CyCCo in het CyCCo 3Ms-MATchLAB

 

                    # 

                    Sport je gezond :

                    "Preventive" "Curative-Posttraumatic" Healthcare !

                    "CyCCo Life Improvement Basics" !

                    # 

                    "CyClingCols 1Motion"

                    # 

                    "CyClingCols Powered by CyCCo"

                    We get you to the top !

                    Creating Balances To Succeed !

 

Inhoudsopgave

Omschrijving
Voorbeeld
Communicatie met CyCCo
Colofon

Voetnoten :

    Het parcours bepaalt de training !
   
Hoe vaak en hoe hard moet je trainen ?
    Regel # 71 // Goed-fatsoenlijk trainen; hou je aan je trainingsplan
    Van drieste fanaticus naar resultaatgerichte fietser
    Je kop tegen je lijf: "Shut up, legs" !
    Fietsen op de openbare weg, zo zit dat !
    Fietsen op het strand, regelgeving Koksijde Sint-Idesbald

 

Omschrijving 

De CyCCo Vaartspel-training is bedoeld als voorbereiding, om te slagen in een gesteld fiets-doel,
een fiets-klim-doel, een fiets-event, binnen het CyCCo Col-aanbod.

De CyCCo Vaartspel-training en de CyCCo Klim-simulatie matchen perfect en gaan naadloos in
elkaar over.

De CyCCo Vaartspel-training: voorzichtig, veilig, blessure-arm basisconditie opbouwen,
gepersonaliseerd, met de focus op je individueel gestelde fiets-doel.

Het gepersonaliseerd CyCCo Basis-weekplan: training, onlosmakelijk gekoppeld aan recuperatie,
vormt de absolute basis.

Het CyCCo Vaartspel, het training-spel-element staat, zowel fysiek als mentaal, garant voor
afwisseling en maakt komaf met elke vorm van training-monotonie.

Het "vaartspel-tempospel" de vertaling van het Zweedse woord "fartlek", bvb.: een spurtje trekken
tot aan de derde boom, twee minuutjes hard tegen de wind opboksen, maar ook, vijf minuten
volledige concentratie op een evenwichtige uiterst gebalanceerde been-rotatie-beweging, ...... .

Terug
Skip de CyCCo Fundamentals Zone

 

 

                    # 

                    CyCCo Vaartspel-training

                    Voor jou.

                    Volledig naar jouw maat.
                    Individueel of samen met je peergroup *.
                    Creating Balances To Succeed !

                    Your choice, Feel free ! 

  

 

                    Foto:
                    De CyCCo Vaartspel-training;
                    Het "vaartspel-tempospel", de vertaling van het Zweedse woord "fartlek".
                    Vanuit Leuven langs het jaagpad van de Leuvense vaart:
                    CyCCo Vaartlijn-training-tochten,

                    vanuit Koksijde Sint-Idesbald langs de jaagpaden en de laag-water-lijn:
                    CyCCo Vaartlijn-strandlijn-training-tochten,
                    dus vrijwel steeds op een nagenoeg vlak terrein.
                    Kiezen voor CyCCo Vaartspel-training: fartlek vaartlijn-strandlijn-training-tochten,
                    betekent "slagen"; het bereiken van een gesteld fiets-klim-doel binnen het
                    CyCCo Col-aanbod.

 

                    *
                    Een “peergroup” is een groep gelijkgezinden, gelijkgestemden, soulmates,
                    verwanten, verbondenen, lotgenoten.

                    Of nog,
                    een “peergroup” is een groep makkers, een vriendengroep, een vriendenkring,
                    een beroepsgroep, een vakgroep, een groep collega’s.

                    Of nog,
                    een “peergroup” is een een groep mensen met een vergelijkbare interesse,
                    hobby, status, gedragscode, doelstelling, leeftijd, ... .

 

 

De CyCCo Vaartspel-training focust op "Algehele Fitheid"; mens sana in corpore sano, een
gezonde geest in een gezond lichaam.
De basis bouwblokken van "Algehele Fitheid" naar CyCCo classificatie zijn:

   • "Uithouding",
   • "Kracht",
   • "Snelheid",
   • "Lenigheid",
   • "Coördinatie",
   • "Mentale Weerbaarheid".

Bij CyCCo Vaartspel-training ligt het training-accent op het in diepte en breedte ontwikkelen van
je "aeroob gebied" *, daarom lossen je fitheid-gezondheid-bouwstenen: "Uithouding", "Kracht",
"Snelheid", elkaar dan ook zeer frequent en best passend af.

 

*
Meer over het "aeroob gebied":  

   • In het "aeroob gebied" wordt de energie nodig om een inspanning zeer lang,
     vaak uren, te kunnen volhouden, hoofdzakelijk geleverd door het verbranden van
     opgeslagen vetten en suikers, middels het aanreiken van zuurstof via de ademhaling,
     dus "aeroob".
     In dit "aeroob gebied" wordt slechts een kleine hoeveelheid brandstof, die weliswaar
     toeneemt met de intensiteit van de inspanning, geleverd door glycogeen – een vorm
     van de eerder genoemde suikers die onder de benaming glycogeen in de spieren en
     in de lever worden opgeslagen.
     Bij de energielevering uit aeroob geconverteerd glycogeen wordt er, door het aanreiken
     van voldoende zuurstof, geen melkzuur en dus ook niet de meetbare zuurrest ervan,
     zijnde lactaat, geproduceerd, er treedt bijgevolg geen verzuring van de spieren op
     waardoor de inspanning zeer lang kan worden volgehouden.  
   • Van alle bouwstenen die bijdragen tot het verbeteren of het in stand houden van de
     lichamelijke en geestelijke "fitheid-gezondheid" is het aeroob duurvermogen of het
     aeroob uithoudingsvermogen de aller belangrijkste.
   • Het aeroob uithoudingsvermogen vormt dus letterlijk de hoeksteen, vandaar dat de
     CyCCo Vaartspel-training hierop focust.
   • Meer over evenwichtig "Sporten" in je "aeroob gebied":

       - CyCCo Sport je gezond: "CyCCo Life Improvement Basics",
         je "Doelgebied":
         de figuur 8, Niveau 0-1-2-3.
       - CyCCo Concept-view voorbeeld,
         je "Doelgebied":
         het "Groen"-"Oranje" deel van de curve.

 

Bij CyCCo Vaartspel-training flirt je enkel best passend met de "Rode" zone:
je: "anaeroob gebied" **.

 

**
Meer over het "anaeroob gebied":

   • In het "anaeroob gebied" reiken de longen onvoldoende zuurstof aan om de
     verbranding van de opgeslagen vetten en suikers op gang te houden en het
     glycogeen – een vorm van de eerder genoemde suikers die die onder de
     benaming glycogeen in de spieren en in de lever worden opgeslagen –
     aeroob om te zetten naar energie.
     Het lichaam schakelt dan automatisch over op de nood-energievoorziening
     die zonder de tussenkomst van zuurstof functioneert, dus "anaeroob".
     Hierdoor kunnen de gevraagde inspanning nog gedurende een korte tijd
     worden volgehouden:

       - Seconden met ATP (adenosine-tri-fosfaat) en CP (creatine-fosfaat) als
         brandstof.
       - Minuten door glycogeen anaeroob te converteren naar energie.
         Bij de energielevering uit anaeroob omgezet glycogeen wordt er, door
         het ondermaats aanreiken van zuurstof, melkzuur, met als meetbare
         zuurrest lactaat, geproduceerd, dat wordt opgestapeld in de spieren.
         Hierdoor verzuren ze en dient de inspanning noodgedwongen te worden
         stopgezet of in intensiteit drastisch te worden teruggeschroefd.

   • CyCCo Vaartspel-training flirt je enkel passend met de "anaerobe drempel":
     de toegangsdeur tot het "anaeroob gebied".
   • Meer over evenwichtig "Sporten" en het flirten met de "anaerobe drempel":  

       - CyCCo Sport je gezond: "CyCCo Life Improvement Basics",
         je "Doelgebied":
         de figuur 8, Niveau 3
         en bij uitbreiding de roest-bruine zone uiterst rechts op het Niveau 3.
       - CyCCo Concept-view voorbeeld,
         je "Doelgebied":
         de overgangszone van het "Oranje" naar het "Rode" deel van de curve,
         het snijpunt tussen deze beide lijnstukken,
         je Individuele ANaerobe Drempel, afgekort IAND.

 

De CyCCo Vaartspel-training bestaat uit "werk-blokken", ieder met een eigen kleurtje
overeenkomstig je hartslagniveau's (zie figuren in onderstaand voorbeeld,
inkleuring van "Groen" tot "Rood").

Ieder "werk-blok" wordt opgedeeld in kleinere "sub-werk-blokken", variatie troef.

Er wordt gespeeld met:

   • De "duur" van sub-werk-blokken (bv. kort-lang).
   • 
De "duur" van de herstel-blokken tussen twee sub-werk-blokken (bv. kort-lang).
   • 
De "intensiteit" (bv. extensief-intensief).
   • 
De "opbouw":

       - repeterend (bv. 400 m - 400 m - 400 m),
       - oplopend (bv. 200 m - 400 m - 600 m),
       - aflopend (bv. 600 m - 400 m - 200 m),
       - oplopend-aflopend (bv. 200 m - 400 m - 600 m - 400 m - 200 m),
       - alternerend kort-lang-kort-lang (bv. 200 m - 400 m - 200 m - 400 m),
       - speels volgens de aard van het parcours en de weersgesteldheid
         (bv. versnellen tot aan de derde paal).

   • De trapfrequentie (bv. laag-hoog).
   • Het verzet (bv. klein-groot).
   • De positie (bv. zittend-staand).
   • 
De "eenheden" waarin de sub-werk-herstel-blokken worden uitgedrukt
     (bv. tijd, afstand, hartslag, vermogen).

De variaties op het thema zijn eindeloos.

Samengevat, CyCCo Vaartspel-training: speels, creatief en aangepast aan ieders behoefte.

De CyCCo Vaartspel-training zijn een afspiegeling van het CyCCo Basis-weekplan,
waardoor de wekelijkse opbouw: de CyCCo 3M's: Mens-Machine-Mountain, de conditionele
groei en de houvast, steeds in een context van haalbaar leuk en ontspannend, worden verzekerd.

Terug
Skip de CyCCo Fundamentals Zone

 

 

                    Het 

                    CyclingColsConcept: 

                    to reach … ,

                    to succeed … ,

                    to conquer … ,

                    to live your dream !

 

                    Het 

                    CyclingColsConcept: 

                    your pleasure,

                    your health !

 

                    # 

                    CyclingColsConcept

                    The "# mental-health-machine" !

 

 

                    # 

                    CyClingCols Powered by CyCCo  

                    Age, size or ... don't matter !  

                    Your choice, Feel free ! 

  

 

                    Foto:
                    Ook op vlak van leeftijd bestaat er bij CyCCo geen grens! 

 

 

De CyCCo Vaartspel-training gaat in hoofdzaak door,
vanuit Leuven langs het jaagpad van de Leuvense vaart: CyCCo Vaartlijn-training-tochten,

en vanuit Koksijde Sint-Idesbald langs de jaagpaden en de laag-water-lijn:
CyCCo Vaartlijn-strandlijn-training-tochten, dus vrijwel steeds op een nagenoeg vlak terrein.

Dankzij het CyCCo concept past een vlak oefen-terrein perfect als voorbereiding op een groot
"fiets-klim-event" en is de instapdrempel, voor de CyCCo Doelgroep en alle "Fietsers-Starters":
CyCCo "Starters Special" CYclingCols Initiatie, minimaal.

Het CyCCo FreeRide vaartlijn-training-tochten-aanbod

 

 

                    Foto:
                    Op fartlek training langs de vaartlijn.
                    Even een rustmoment aan het Zennegat;

                    in Battel te Mechelen,
                    waar de Zenne, het Kanaal Leuven-Mechelen en de Dijle samenstromen,
                    en ietwat verderop samenvloeien met de Nete,
                    die weerom wat verder in de Rupel uitmondt.
                    Fartlek training langs de vaartlijn,
                    zo'n prachtig natuurgebied doorkruisen,
                    een "zaligheid",
                    en voor de CyCCo Doelgroep,
                    uitermate geknipt als voorbereiding op het grotere werk.
                    Kiezen voor CyCCo Vaartspel-training: fartlek vaartlijn-strandlijn-training-tochten,
                    betekent "slagen"; het bereiken van een gesteld fiets-klim-doel binnen het
                    CyCCo Col-aanbod.

  

Het CyCCo FreeRide vaartlijn-strandlijn-training-tochten-aanbod.

  

                    Foto:
                    Op fartlek training langs de strandlijn.
                    Even een rustmoment aan de pier in Nieuwpoort.
                    Trainen langs de strandlijn is vaak zwaarder dan de Mont Ventoux,
                    de Col du Galibier, Alpe d’Huez, de Col du Tourmalet, of ..., opfietsen!
                    Fartlek training langs de strandlijn,
                    zo'n prachtig stukje natuur doorploegen,
                    een "zaligheid",
                    en voor de CyCCo Doelgroep,
                    uitermate geknipt als voorbereiding op het grotere werk.
                    Kiezen voor CyCCo Vaartspel-training: fartlek vaartlijn-strandlijn-training-tochten,
                    betekent "slagen"; het bereiken van een gesteld fiets-klim-doel binnen het
                    CyCCo Col-aanbod.

 

Het vertrekpunt van iedere begeleide CyCCo Vaartspel-training, individueel of in groep,
is steeds het CyCCo Afspraakpunt:

   • In Leuven voor CyCCo Vaartlijn-training-tochten.
     Op de plaats waar de Leuvense vaartkom eindigt,
     bij de reling langs de waterkant,
     op het Victor Broosplein,
     vlak tegenover het kunstencentrum "OPEK"
     (OPenbaar Entrepot voor de Kunsten, voorheen het Openbaar Entrepot),
     Vaartkom 4, 3000 Leuven.
     
Grondplan afspraakpunt.

 

                    Foto:
                    Het OPenbaar Entrepot voor de Kunsten: "OPEK",
                    voorheen het Openbaar Entrepot.

 

   • In Koksijde Sint-Idesbald voor CyCCo Vaartlijn-strandlijn-training-tochten.
     Aan de dijkzijde van het monument "ACQUA SCIVOLO",
     achter de kapel "STER DER ZEE",
     achter de gelijknamige halte van de kusttram,
     Prof. Blanchardlaan, 8670 Koksijde Sint-Idesbald.
     Grondplan afspraakpunt.

 

 

                    Foto:
                    Het kunstwerk "ACQUA SCIVOLO" gezien vanaf de ruime parkeerplaats.

 

Enkel wanneer dit een een significante meerwaarde biedt wordt er een stuk hellend
terrein in het training-parcours ingebouwd.

Terug
Skip de CyCCo Fundamentals Zone

 

 

                    De 

                    CyCCo FreeRide: 

                    Welkom !

                    Vrije training-sessies-tochten "on demand".

                    Langs :

                    het vaartlijn-tochten-aanbod !

                    het vaartlijn-strandlijn-tochten-aanbod !

  

                    Foto:
                    Vlakbij het afspraakpunt, startplaats van de CyCCo FreeRide.
                    Het enthousiasme spat eraf. 

 

                    # 

                    Het CyCCo TeamOnWheels:

                    "Eén doel, één team" !

                    "Eén voor allen, allen voor één" !

 

 

                    Foto:
                    Het CyCCo TeamOnWheels.
                    De verscheidenheid aan truitjes symboliseert de ruimte voor
                    individuele accenten-ambities. 

 

 

Verneem je graag alles uit eerste hand, boek dan een CyCCo Lezing-presentatie.      

Terug

 

Voorbeeld 

Enkel ter introductie vind je hieronder een concreet voorbeeld van een CyCCo Vaartspel-training.
Het spreekt voor zich dat bij dit alles heel veel meer dan een woordje uitleg hoort.

 

Het CyCCo Vaartspel-training voorbeeld:

 

   • Veronderstel, je hebt een concreet klim-doel voor ogen, bvb.:

       - Superbagnières vanuit Bagnères de Luchon :
                 - Col-Her-Ken-Getallen
                 - Col-Steilheidsklassen
                 - Col-Profiel
                 - Col-Road-Profiel
                 - Col-Beschrijving

 

   • De door CyCCo aangeleverde gepersonaliseerde werk-data, met de focus op het slagen in je
     vooropgestelde klim-doel, HF-training-zone-advies, P-training-zone-advies en zó veel meer:

       - Merk op dat CyCCo je naar jouw maat en bijgevolg perfect passende trainingzones aanreikt
         voor zowel "hartslagmeter" als "powermeter".

       - Merk op dat CyCCo iedere trainingzone een kleurtje meegaf, 5 in totaal.
         Elke kleur correspondeert met een trainingsgebied: uitgedrukt in "afgelegde kilometers", in
         "tijd", en in "verbruikte energie" binnen de trainingschema's: Trainingblok 1 en Trainingblok 2.

       - Merk op dat de CyCCo trainingzones afgestemd zijn op: A Recupereren, B Even wat gas
         terugnemen en C Klimmen. 

       - Merk eveneens het CyCCo "trap-frequentie-advies" in functie van de hellingsgraad op. 

 

 

   • De door CyCCo aangeleverde gepersonaliseerde werk-data-trainingschema's, met de focus op
     het slagen in je vooropgestelde klim-doel, training-arbeid uitgedrukt in "afgelegde kilometers"
     en zó veel meer: 

 

 

   • De door CyCCo aangeleverde gepersonaliseerde werk-data-trainingschema's, met de focus op
     het slagen in je vooropgestelde klim-doel, training-arbeid uitgedrukt in "tijd" en zó veel meer:

 

 

   • De door CyCCo aangeleverde gepersonaliseerde werk-data-trainingschema's, met de focus op
     het slagen in je vooropgestelde klim-doel, training-arbeid uitgedrukt in "E-verbuik" en zó veel
     meer:

       - Merk op dat CyCCo week na week het energieverbruik: je persoonlijk "E-verbruik", berekent.

       - Merk eveneens op dat, ervan uitgaand dat de verbruikte training-energie niet
         gecompenseerd wordt door de inname van extra voedsel en/of drank, de fietser ná het 26
         weken training-traject 8,1 Kg minder weegt. 

 

 

   • Trainen is in belangrijke mate ook rusten.
     Weet dat het positieve effect van elke "Sporten" inspanning: Sport je gezond
     "CyCCo Life Improvement Basics", uitsluitend wordt bekomen-verkregen indien er aansluitend
     op en in functie van de geleverde "inspanning": aard, intensiteit, duur en herhalingsfrequentie,
     een noodzakelijk specifiek gedoseerde periode van relatieve "rust" wordt gerespecteerd.
     Anders gesteld, zonder een afgewogen "Sporten" inspanning is er geen positief trainingseffect,
     maar zonder een afgewogen rustperiode ná die "Sporten" inspanning is er evenmin progressie
     mogelijk: het principe van "over"-herstel, "super"-compensatie.
     Trainen is dus in belangrijke mate ook rusten.
     CyCCo berekent week na week de noodzakelijke rust-tijd-periode tussen twee opeenvolgende
     "Sporten" inspanningen.
     Hieronder een voorbeeld aansluitend-aanvullend bij de info binnen de horizontale hoofdzakelijk
     blauw ingekleurde balk (trainingweek Nr. 26) in de trainingschema's hierboven.
     Bij aanvang van elke nieuwe week verspringt de blauw ingekleurde balk één stapje naar onder
     (vertrekkend van trainingweek Nr 1 tot en met trainingweek Nr. 26).
     Het gevolg: de intensiteit van de door jou te leveren "Sporten" inspanning, je weekopdracht, je
     "To Do" wordt verzwaard.
     De CyCCo actie: je inspanning-rust evenwicht wordt passend herberekend-aangepast.
     Het resultaat wanneer je dit inspanning-rust evenwicht respecteert: je conditie progressie-kans
     wordt maximaal en je onder-over-training-kans en je blessure-kans wordt minimaal. 

 

 

   • Verneem je graag alles uit eerste hand, boek dan een CyCCo Lezing-presentatie.    

Terug

 

Terug naar Pers-berichten

 

De communicatie met CyCCo

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.  
Contactformulier
0484/29.71.92
CyCCo Afspraakpunt

Terug

 

Colofon 

Deze CyCCo site wordt je aangeboden door de CyCCo TeamOnWheels-kern.

De hoofdstukken:
CyCCo Concept-viewCyCCo FittingDynamicsCyCCo Vaartspel-training en
CyCCo Klim-simulatie,
horen samen en worden het best in deze volgorde gelezen.

Het hoofdstuk
CyCCo Sport je gezond: "CyCCo Life Improvement Basics",
fungeert als het CyclingColsConcept "scharnier" hoofdstuk.

 

Veel lees- en surf-plezier,
tot heel binnenkort.
Met sportieve fiets-groeten,
De 
CyCCo TeamOnWheels-kern.

 

 

Dirk Moonen,
alias ODI,
CyCCo Wil-werk-win perpetuum mobile.

Terug 

 

Spreekt de CyCCo benadering je aan? Neem contact op met CyCCo

 

Voetnoten :

Het parcours bepaalt de training!

Mijn leermeester, fysioloog, trainer en sportarts is Eugene Janssen.
Wanneer ik een blessure heb, ga ik naar hem toe.
Hij is een vat vol kennis op het gebied van fysiologie en training.
Als ik bij hem kom,
vraagt hij me altijd of we bij de ploeg weer nieuwe methodes hebben bedacht.

Hij houdt vast aan simpele methodes en heeft een paar standaardlessen:

     - Het parcours bepaalt de training.
     - Uren maken.
     - Rustig trainen als je rustig moet trainen.
     - Intensief trainen als je intensief moet trainen.

     - Niet bij je omslagpunt trainen, want dat wisselt elke dag en dan weet je niet wat je traint.

Het enige probleem is dat Eugene zijn lessen zelf zo logisch vindt dat hij ervan uitgaat dat
de renner ook meteen alles snapt.
Maar dat werkt bij wielrenners over het algemeen ietwat anders.
Wielrenners moet je niet trainen, die moet je coachen en vaak betekent dat afremmen.
Voor sommige renners is het uitschrijven van een trainingsprogramma heel handig,
die hebben dat nodig,
anders raken ze de weg kwijt.
“Acht keer hard omhoog rijden” is voor mij voldoende informatie.
Het parcours bepaalt de training.
Bram Tankink.

Terug

 

Hoe vaak en hoe hard moet je trainen?

Sporters zijn zeer gedreven mensen die maar al te dikwijks het gevoel
hebben dat ze te weinig trainingsarbeid verrichten.
Daardoor trainen ze frequent veel meer dan voor hen bevorderlijk is.
Correct trainen is de kunst beheersen om met de kleinst mogelijke, de best
passende, de meest optimale,"training-effort en training-frequentie", naar
het vooropgesteld groot doel toe te werken om finaal en met glans te
kunnen slagen.
Dit is exact waar het in een ideaal trainingsplan allemaal om draait.
Dit ideale plan, dat voor elkeen anders is, nastreven, dit broos evenwicht:
Creating Balances To Succeed, uittekenen, het uitzetten in de tijd, het
periodiek evalueren en het telkens weer naar ieders maat bijsturen, dat is
precies wat wij beogen.
Harm Kuiper - CyCCo.

Terug

 

Regel # 71 // Goed-fatsoenlijk trainen; hou je aan je trainingsplan.

Goed-fatsoenlijk trainen betekent dat je gaandeweg een solide
basis-conditie opbouwt.
Dit doe je door veel kilometers te maken tegen een passend-matige 
snelheid: "Long Slow Distance" afgekort "LSD", waar geknipte
tijd-afstand gerelateerde tempo-versnellingen werden ingebouwd.

Paradoxaal genoeg kun je "conditie" opbouwen door het, naar jouw
maat, "rustig" aan te doen: "Wie niet traag genoeg is op de momenten
dat het kan, is niet snel genoeg op de momenten dat het moet". 

Er komt een tijd om er hard tegenaan te gaan, maar die komt er pas
nadat je eerst voldoende basis-conditie hebt opgebouwd.
Het is zeer verleidelijk om dit uit het oog te verliezen wanneer je
bijvoorbeeld een eenzame fietser een eind verderop ziet rijden en je
er volgens je trainingsschema niet naar toe te mag springen.
Hou je aan je trainingsplan en negeer die fietsers die niet samen met
jou op pad zijn.
Ook heel verleidelijk is het om je door je maten te laten opjutten om
"volle bak" te gaan, wetende dat je in vorm bent en je "die papzakken"
wil laten zien hoeveel schade je wapens kunnen aanrichten.
De tijd om competitief uit de hoek te komen is in je koers, niet tijdens
je training.
Ook is het moeilijk om je in te houden wanneer je benen "super"
aanvoelen en je hoofd en je trainingsplan zeggen dat je ze moet sparen.
Train met verstand, je trainingsplan zegt je hoe dat moet, hou je aan
dat plan.

Als wielerdicipel moet je vertrouwen hebben in je trainingsplan,
het is jouw beste garantie om te kunnen slagen in je eind-doel.

Velominati - CyCCo.

Terug

 

Van drieste fanaticus naar resultaatgerichte fietser.

Ook ik behoorde tot die drieste groep fanatici voor wie elke rit een uitdaging is.
Plankgas op iedere helling,
angstvallig boven de 30 blijven,
kicken op een hartslag van 160,
nooit willen lossen in een zogezegd select groepje.
Tien jaar lang speelde ik de "coureur";
dom imitatiegedrag,
tot een "echte renner" me abrupt wakker maakte.
Geduld en geleidelijkheid werden opeens belangrijker dan prestatie en ambitie.
Trainingsopbouw en gematigde intensiteit staan voortaan voorop.
Ik pak niet meer uit met: "Vandaag 70 Km gereden tegen een gemiddelde van 30".
Ik heb het nu over: "Anderhalf uur gefietst met een pols tussen 130 en 150 en
85 been-omwentelingen per minuut".
Trainen is dus duidelijk méér dan zo lang en zo hard mogelijk op de trappers duwen.
Resultaatgerichte training vergt een helder inzicht in:
de juiste trainingsopbouw,
de juiste trainingsintensiteit,
de voortdurende wisselwerking tussen inspanning en rust.
Michel Wuyts.

Terug

 

Je kop tegen je lijf: "Shut up, legs"!

‘I remember when I was nine or ten,
we went om a trip with my parents to the zoo and,
just like any other kid in the world,
I was saying:
“Dad, I’m thirsty.
Dad, I’m tired.
Dad, my legs are hurting.”
My dad said:
“Son, the mind has to control the body,
not the other way around.”
That’s where “SHUT UP, LEGS!” started!’
Jens Voigt.

Terug

 

Fietsen op de openbare weg, zo zit dat!

- Wanneer er geen fietspad is.
  Is er geen fietspad, dan mogen fietsers de rijbaan gebruiken.

  Binnen de bebouwde kom mogen ze met twee naast mekaar rijden.
  Hetzelfde geldt buiten de bebouwde kom, maar dan moeten ze achter elkaar rijden wanneer
  er achteropkomend verkeer nadert.

  Autobestuurders moeten een minimumafstand van anderhalve meter bewaren wanneer ze
  fietsers voorbijsteken.
- Wanneer er wel een fietspad is.
  Is er wel een fietspad, dan zijn fietsers verplicht om dat te gebruiken, tenzij dat onberijdbaar
  is door bijvoorbeeld werken of hevige sneeuwval.

  In zulke gevallen mogen ze op de rijbaan fietsen, in alle andere gevallen moeten ze het
  fietspad gebruiken.
En in groep?
  Bestaat de groep uit minder dan 15 personen, dan is die verplicht om het fietspad te gebruiken
  als dat aanwezig is.

  Een groep van 15 tot 50 personen mag de rijbaan gebruiken, zelfs wanneer er een fietspad is,
  én naast elkaar rijden, op voorwaarde dat de fietsers gegroepeerd blijven.

  Er moet geen auto volgen of vooraan rijden.
  Die verplichting geldt enkel voor groepen van 51 tot 150 personen.
  Groepen van méér dan 50 deelnemers moeten eveneens vergezeld worden door twee
  wegkapiteins.
Stijs Smets (mei 2019).

Terug

 

Fietsen op het strand, regelgeving Koksijde Sint-Idesbald.

Artikel 10.
Algemeen Politiereglement,
Koksijde Sint-Idesbald, postcode 8670,
Gemeenteraad 12 december 2018.

§1 Fietsen op het strand is toegelaten:
     - buiten het badseizoen (van 16 september tot en met 31 mei),
     - binnen het badseizoen (van 1 juni tot en met 15 september)
       vóór 10.30 u. en ná 18.30 u.

 

 

§2 Het verkeer met fietsen is sowieso te allen tijde verboden
     op het strand in de bewaakte zone zelf
     (wanneer de reddingsdienst operationeel is),
     georganiseerd binnen of buiten het badseizoen.

§3 Fietsen op het strand dient langs (of zo dicht mogelijk tegen)
     de waterlijn te gebeuren
     en is altijd verboden boven de hoogwaterlijn.

§4 Het betreden van het strand om de waterlijn te bereiken
     en het verlaten van het strand moet stapvoets
     via de kortste weg gebeuren
     en mag uitsluitend via de in dit reglement bepaalde plaatsen:
     - G. Scottlaan (Sint-André),
     - vanaf het strand van De Panne,
     - vanaf het strand van Nieuwpoort.

§5 Fietsen in de duinen en in de natuurgebieden is verboden,
     behoudens op de daarvoor voorziene paden.

PS:
Het beste moment om op het nat-strand te fietsen is net ná eb.
Op dat moment is het ietwat hoger gelegen nat-strand het droogst,
het hardst en dus het makkelijkst berijdbaar.

CyCCo.

Terug

  

Terug naar Welkom
Terug naar Intro
Terug naar Opzet
Terug naar Doelgroep
Terug naar Doelstelling
Terug naar CyCCo Col-selectie
Terug naar CyCCo Col-selectie Col-Beschrijvingen
Terug naar CyCCo Col-selectie Col-Her-Ken-Getallen
Terug naar CyCCo Col-selectie Col-Steilheidsklassen
Terug naar CyCCo Col-selectie Col-Profielen
Terug naar CyCCo Col-selectie Col-Road-Profielen
Terug naar Met welke fiets
Terug naar Concept-view
Terug naar FittingDynamics
Terug naar Effort-FittingDynamics
Terug naar Vaartspel-training
Terug naar Klim-simulatie
Terug naar Diploma
Terug naar CyCCo FreeRide aanbod
Terug naar Powered by CyCCo aanbod
Terug naar "Starters Special" CYclingCols Initiatie aanbod
Terug naar CyCCo Col-aanbod
Terug naar CyCCo Col-aanbod Alfabetisch
Terug naar CyCCo Col-aanbod Op de landkaart
Terug naar Agenda ritten-events
Terug naar RodeStip Aanbiedingen
Terug naar Sport je gezond
Terug naar CyCCo in 100 woorden
Terug naar Waarom CyCCo 
Terug naar CyCCo goes blind
Terug naar Anderen over CyCCo
Terug naar Pers-berichten
Terug naar Voetnoten-register
Terug naar Fietsweer-getijden
Terug naar Synthese

 

Voor meer info, neem vrijblijvend contact op met CyCCo.

 

Aansluitende info:

Intro
Opzet
Concept-view

FittingDynamics
"Starters Special" CYclingCols Initiatie
CyCCo FreeRide aanbod
Vaartspel-training
Klim-simulatie
Non-Stop-Col-Klim-Diploma
Sport je gezond
Waarom CyCCo
TeamOnWheels
Anderen over CyCCo
Aansprakelijkheid
Lezing-presentatie boeken
Sponsors-donateurs

 

Verneem je er graag meer over? Neem gewoon contact op met CyCCo.

 

Wil je CyCCo steunen, dan kan je dit via je bijdrage op rekeningnummer: BE59.9731.2262.6626.
Wil je er graag meer over vernemen, aarzel niet, klik door naar Sponsors-donateurs.

 

Navigeer in het hoofdmenu naar: Begin  Vorig hoofdstuk  Volgend hoofdstuk  Einde